Schrijf u in voor de nieuwsbriefSchrijf u in voor de

Nieuwsbrief

 

Mail onsMail ons op

info@leerpuntadd.nl

 

 

homeRondleiding:

1, 2, 3, 4, 5, 6

 

 

Database

Team

Home

Leerpunt ADD nu weten we het wel logo
Like ons op Facebook: @LeerpuntADD
Volg ons op Twitter: @LeerpuntADD

Artikelen

Leeslijst

Links en apps

Filmpjes

← Terug naar de artikelen

 

← Terug naar thema zelfzorg en huishouden

 

De vloek van de chaos in huis

April 2017, door Alex Steenbreker

 

Hoe vaak je ook opruimt, het lijkt niet te helpen. Hoe je je best ook doet, de chaos keert binnen de kortste keren weer terug. Het lijkt misschien wel of je huis vervloekt is: je doet een poging om alle rommel in te dammen, maar je hebt je nog niet omgedraaid en alles ligt alweer overhoop.

 

?!Herkenbaar? Het betekent dat er iets in je tactiek ontbreekt. Misschien is het tijd om die compleet te maken.

 

 

Opruimen = leeg maken?

 

Kinderen die moeite hebben met ordenen zoals de meeste ADD'ers krijgen het concept van opruimen vaak gebrekkig mee. Kinderen spelen meestal op de grond of aan tafel. Als hen verteld wordt op te ruimen, betekent dat in de praktijk vaak dat ze hun speelgoed van de grond of van tafel moeten halen.

 

Hoe leger, hoe beter opgeruimd, lijkt wel. Wie heeft er niet ooit de ergste troep snel achter een paar kastdeurtjes verstopt toen er plotseling iemand voor de deur stond?

 

 

Het ontbrekende puzzelstuk

 

Jonge ADD'ers leren dus vaak niet meer dan het 'leeg maken' als de betekenis van opruimen. Ouders die zelf ook moeite hebben met ordenen, hebben vaak ook niet in de gaten hoe ze het hun kinderen moeten leren. Als ze tegen hun kinderen zeggen 'ruim eens op!' en ze komen even later controleren, dan kijken ze of alle spullen weg zijn en keuren het resultaat dan goed. Maar doordat de spullen geen eigen plek toegekend krijgen, ontstaat er op de lange termijn een probleem. Dat is het ontbrekende puzzelstuk: alles op de juiste plekken.

 

Opruimen is een vaardigheid die je kunt leren: het is geen magie. Er is geen vloek waar je een onmogelijke tegenvloek op los hoeft te laten. Is dat even een opluchting?

 

 

 

 

 

Direct naar...

 

Eerste stap: logica van inrichting →

 

 

Tweede stap: een systeem invoeren →

 

 

Is dat alles? Derde stap →

 

 

Bonus: Dumpzones instellen →

 

 

Meer lezen en waardering geven →

Home - Database - Team - Twitter - Facebook

 

©2016 Leerpunt ADD - Laatst bijgewerkt: september 2017

Waardering  

 

Leesbaarheid

Informatief

Concrete aanwijzingen

Algemeen oordeel

 

Meer lezen

 

1 Korte tips van Psychologie magazine →

 

2 Enkele suggesties van de Huishoudcoach → en nog meer van hen →

 

3 Unf*ck your habitat: Engels boek, Website → en Tumblr →

 

 

Disclaimer

Mocht u artikelen over dit onderwerp tegenkomen van een verondersteld betrouwbare bron, dan bent u van harte welkom Leerpunt ADD daarop te attenderen. Dit betreft zowel artikelen die de inhoud van deze documenten tegenspreken als ondersteunen.

Bij medische klachten dient u altijd een gekwalificeerde arts te raadplegen.

Gevolg van een gebrek aan vaste plekken

 

Als je geen vaste plekken hebt voor je spullen…

 

- raak je voortdurend dingen kwijt.

 

- heb je geen overzicht meer over wat je waar hebt liggen of hoe je je volgende activiteit moet organiseren.

 

- ben je nóg sneller afgeleid, want je moet voortdurend van de ene naar de andere kant in je huis om de juiste spullen bij elkaar te krijgen.

 

- vergeet je makkelijker dat je iets mee naar buiten had moeten nemen of dat je iets (op tijd) had moeten doen… zoals het vuilnis aan de straat zetten, eten opeten voor het bederft of een rekening betalen.

 

- gaat er veel tijd, moeite en/of frustraties op aan opruimen en ondanks dat is er nog steeds veel rommel.

Tweede stap: een systeem invoeren

 

Er zijn meerdere methodes om dat systeem van vaste plekken in te voeren. Je kan de inrichting van je huis een 'reset' geven en gaan denken alsof je er net in komt te wonen. Dat is echter veel werk in één keer en er is weinig mogelijkheid om onderweg te leren van inschattingsfouten.

 

lampjeEen mildere manier is om te beginnen bij dat wat je het meest dwarszit. Wat ligt er bijvoorbeeld heel vaak in die dumpzones? Is daar een vaste plek voor te bedenken die niet storend is? Vervolgens is dat uit te bouwen: welke spullen kom je nog meer vaak tegen? En welke ruimtes in het huis storen je het meest?

 

Dit zal niet in één keer perfect gaan: er zal blijken dat er bepaalde dingen niet helemaal zo gingen als je had gepland. Dat is prima, je kunt je erop aanpassen. Evalueer af en toe: kan ik het systeem nog verbeteren? En klopt het nog wat ik doe? Behoeften veranderen en je huis verandert mee.

 

 

 

Meer mensen in huis

 

Als je met meerdere mensen in een huis woont, zorg dan dat je overlegt. Betrek iedereen in je reorganisatie en maak hen duidelijk wat iedereen erbij te winnen heeft.

 

Als je van je reorganisatie een groot project maakt, ga de verschillende fases van zo'n project dan ook door. Vergeet niet samen te brainstormen, concrete plannen te maken inclusief taakverdelingen en successen te vieren.

 

Bespreek de logica van de vaste plaatsen met de anderen en controleer of die ook bij hen past. Zonder dat wordt het veel moeilijker om je vaste plekken te handhaven, of opruimen blijft een taak waar de anderen niet aan mee (kunnen) werken en die dus jou te veel blijft belasten.

 

 

 

Is dat alles? Derde stap

 

Je nieuwe indeling is niet alles, maar het is wel de grote drempel. Opruimen moet nog steeds gebeuren, ook met logische vaste plekken. Maar als het goed is, gaat dat je nu veel beter af.  

 

Met vaste plekken hoef je niet meer na te denken. Je weet gewoon waar het hoort en hoeft het alleen nog maar uit te voeren: pakken en opbergen. Opruimen is dan geen activiteit meer waarbij je moet organiseren. Dat maakt het eindelijk haalbaar om je woonruimte bij te houden.

 

Verschillende gewoontes voor opruimen kunnen ontstaan:

 

- Direct nadat je iets gebruikt hebt: sommige dingen al afwassen tijdens het koken, boodschappen kunnen opbergen in plaats van op goed geluk in de keuken dumpen, vuile was in de wasmand in de slaapkamer of badkamer, boeken terug in de kast, etc.

 

- Als deel van je dagelijkse routine: op een vast moment een kritische blik door je kamers werpen, kijken waar je zo snel even wat aan kan doen, zodat je daarna met een beter gevoel je dag in gaat/je werk begint/thuis komt/naar bed gaat.  

 

- Als deel van je wekelijkse routine: de schade van de afgelopen week of het weekend herstellen op een vaste dag.

 

Bonus: dumpzones instellen

 

Dumpzones zullen nooit helemaal verdwijnen, omdat je nieuwe spullen in huis krijgt die je niet direct kan plaatsen. Veel mensen leggen spullen tijdelijk op de bank of op tafel, omdat die een makkelijke hoogte hebben. Ook zijn dat de plekken waar je vaak de meeste ruimte over hebt.

 

De truc is om een alternatief te vinden dat dezelfde eigenschappen heeft, maar wel duidelijk is afgebakend. Het kan bijvoorbeeld een extra tafeltje in de gang of een mand op een kast zijn. Op het moment dat je die dumpzone instelt, betekent dat dus dat je je in gaat zetten om je gewoonte te veranderen. Zodra je opmerkt dat iets op een oude dumpzone ligt (hé, er ligt alwéér iets op de bank!), haal je het er weg en breng je het naar je ingestelde dumpzone.

 

Misschien ligt het al snel te vol. Bovendien gaat het hier om spullen die nog geen vaste plekken hebben. Dan is het dus tijd om weer aan de slag te gaan. Er is vaak een lijn te ontdekken in wat voor spullen er terechtkomen. Zoek de overeenkomsten tussen die spullen: als je die vindt, kan je op voorhand al een vaste plek reserveren voor de meeste spullen die je nog niet eens in huis hebt.

 

Post bijvoorbeeld, impulsaankopen of cadeautjes. Kledingstukken, bonnetjes en dingen waarvan je niet direct zeker weet of je ze houdt. Bedenk een vaste plek voor dat soort categorieën. Voor nieuwe aankopen kan je een nieuwe vaste plek bedenken, voordat ze een nieuwe doorn in het oog worden.

 

Door een dumpzone in te stellen, raak je minder geneigd om de rotzooi door het huis te verspreiden. Waar een te vol huis ooit het signaal was om uitgebreid te gaan opruimen, is dat nu een volle dumpzone.

 

 

 

 

Eerste stap: de logica van inrichting

 

Mensen zetten een tafel graag voor het raam voor meer licht of in het midden van een kamer, omdat je er dan met meer mensen aan kan zitten. Een boekenkast staat vaak in de ruimte waar veel gelezen wordt. Een wasrek staat vlakbij de wasmachine of op een plek met veel ventilatie.

 

denkwolkjeDe logica in je eigen huis bepalen doe je naar je eigen eisen en wensen. Want wat zijn je activiteiten thuis? De meeste mensen richten hun huis in op basis van activiteiten als slapen, koken, eten, werken, studeren, tuinieren, kinderen opvoeden, ontspannen, etc. Hoe moet de ruimte die je daarvoor nodig hebt eruit zien? In wat voor huis wil je thuis komen na een lange dag? Klopt je inrichting met wat je belangrijk vindt?

 

Ga je meubels eens langs: waarvoor gebruik je ze en staan ze dan op de beste plek? Mis je meubels of heb je overbodige? En is het echt handig om aan dezelfde tafel te eten als te werken?

 

Pas als je inrichting klopt met je behoeften, kan je door naar de indeling van de rest van je spullen.

 

De logica van opruimen

 

Ook voor andere bezittingen geldt die logica. Het grote verschil is echter dat kleinere spullen vaak van plek veranderen als ze gebruikt worden. Als je een bed of een kast gebruikt, verplaats je die niet. Je haalt wél je borden en bestek uit de keukenkast als je gaat eten.

 

In een opgeruimd huis geldt dat alles dat niet in gebruik is, op de plek is waar het hoort te zijn. Als je nooit bepaald hebt waar je spullen horen als ze niet in gebruik zijn, worden ze vaak op goed geluk ergens neergelegd. Dat betekent dat er vaak in huis flinke ik-weet-niet-waar-dit-heen-moetzones zijn. Er zijn soms volledige banken, tafels, kasten en aanrechten waar allerlei spullen op gedumpt worden.

 

Het betekent dus dat ook voor de kleine spullen een logische vaste plek bedacht moet worden.

 

?!Checklist voor vaste plekken

 

- Het is de bedoeling dat je de volgende keer niet hoeft te twijfelen. Er is maar één antwoord mogelijk op de vraag: waar moet het heen?

 

- Bewaar spullen dicht bij waar je ze gebruikt.

Zorg voor een kledingkast  en wasmand in de kamer waar je je omkleedt. Zet schoonmaakmiddelen in de ruimte die je het vaakst schoonmaakt (of schoon zou willen maken). Check daarbij of je ideeën overeenkomen met je inrichting zoals bij de eerste stap.

 

- Houd spullen bereikbaar.

Zet geen spullen vóór andere spullen waardoor je niet bij de achterste kan. Stapel geen kisten, kratten of dozen op. Gebruik geen plastic zakken, want zo is niet zichtbaar wat erin zit.

Zo voorkom je dat het je veel moeite kost om iets te vinden, te pakken of om het weer op te ruimen.

 

Te veel spullen?

 

Bij het bepalen van vaste plekken voor spullen komen veel mensen een probleem tegen waarbij de ruimte op is, maar er nog spullen zijn om op te bergen. Misschien heb je te veel spullen. Het zou kunnen dat meer kastruimte je probleem verhelpt, maar ook dan is die oplossing vaak maar tijdelijk.

 

Een aantal suggesties over spullen weg doen:

 

- Bedenk een concreet doel. Hoeveel spullen moeten er weg? Het geeft je informatie over hoe streng je voor jezelf moet gaan zijn.

 

- Stel jezelf de vraag 'heb ik het al langer dan een jaar niet gebruikt?' bij iets praktisch of 'heb ik het al langer dan een jaar niet bekeken/beluisterd?' bij iets moois.

 

hart- Voor nostalgische bezittingen is een vaste plek te bedenken. Als die spullen meer dan een bepaald percentage van je woonruimte innemen, heb je een probleem dat weinig met opruimvaardigheden te maken heeft. Een museum beginnen is niet voor iedereen weggelegd. Denk na over wat je met de spullen wil en misschien ook waarom je ze nog hebt.

 

- Denk na over weggeven of verkopen, zeker als je terughoudend bent met weggooien. Vraag bij bekenden rond of ze ergens behoefte aan hebben, zet spullen online of doneer aan goede doelen en kringloopwinkels.

Dumpzone
Aan de kant schuiven