Rondleiding: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

 

Nieuws • Contact • Social media   

 

Schrijf u in voor de Nieuwsbrief→

 

M: info@leerpuntadd.nl

Database

Team

Home

Leerpunt ADD nu weten we het wel logo

Alex Steenbreker, foto Sanne Steenbreker Fotografie www.sannesteenbreker.comAlex Steenbreker

 

Alex Steenbreker (21) is oprichter en webmaster van Leerpunt ADD. Ze is studente biologie in de richting neuro- en gedragswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze houdt van uitdagingen en wil altijd weten wat achter iets zit. Ze heeft een website →.

 

 

"Het idee voor Leerpunt ADD ontstond in 2014. Eerst leefde het alleen nog in mijn hoofd. Een half jaar later ben ik iets gaan opschrijven over focus en over wat maakt dat focus er kan zijn. De uitgewerkte versie staat nu online, 'Factoren die je focus bepalen' → .Ook ben ik toen met verschillende mensen in mijn omgeving erover gaan praten.

 

'Wat nu,' vroeg ik hen, 'als er een website zou zijn die het makkelijker zou maken om je leven te veranderen?' Een site die handvatten zou bieden voor de kleine en de grote problemen die ADD'ers tegenkomen, zodat ze toegang krijgen tot hun eigen brein. En een site die inspireert: wat kán je eigenlijk? ADD'ers kunnen namelijk dingen die anderen niet kunnen. Zo denken ze razendsnel en zien ze nieuwe verbanden.

 

Ondanks dat zien de meeste mensen ADD nog steeds als een beperking, en als je erover praat, dan reageren ze vaak ongeveer hetzelfde: 'ach ja, ik weet het ook niet, het is nu eenmaal zo, begin niet over ADD, nu weet ik het wel...'

 

ADD'ers, óók zij met een officiële diagnose die hen toegang zou moeten geven tot passende hulp, weten vaak niet wat ze aan het doen zijn, wat ze willen, wat ze proberen of wat ze waard zijn. Er is meestal nog ruimte voor een wereld van vooruitgang, maar toch stagneert die vooruitgang vaak snel.

 

Veel ADD'ers zitten zonder werk of opleiding. Sommigen zijn bezig met een opleiding, maar hebben geen idee wat ze ermee willen. Soms hebben ze een baan die ze niet ligt. Misschien ligt die studie of baan ze wél, maar nog steeds hebben ze vaak het gevoel dat 'er iets mist'.

Mensen met ADD weten vaak dat ze beter zouden kunnen, maar toch lijkt het onmogelijk dat ze het beste uit zichzelf halen. ADD is een verklaring, maar de diagnose alleen biedt geen manier om het dan voor elkaar te krijgen.

 

Mensen die op latere leeftijd gediagnosticeerd worden, hebben vaak een eurekamoment of -periode: 'Dít is wat er altijd gespeeld heeft!' Maar na die periode volgt er: 'Wat nu, wat moet ik ermee?' Op de vraag of ADD een einde betekent van kansen en dromen, volgt vaak een onduidelijk antwoord.

 

Voor mensen die als kind gediagnosticeerd zijn (waarvan de eerste generatie inmiddels volwassen geworden is) geldt vaak dat ADD onderdeel is geworden van hun identiteit. Wat ze er nu nog mee kunnen, zo lang na hun diagnose, is vaak niet duidelijk. Maar ADD heeft verschillende gevolgen in verschillende levensfasen en het zou dus een heel actueel onderwerp mogen zijn.

 

Sommige ADD'ers hebben goede hulp en coaching en voor hen wordt ADD vaak dragelijk. Dat is echter niet hetzelfde als weten wat je met je leven kan en wil. Het is zeker niet hetzelfde als succes of trots kunnen zijn op wat je bereikt hebt, in plaats van het idee 'hier zal ik het mee moeten doen'.

 

Succes moet bereikbaar worden voor mensen met ADD, bedacht ik. Zoals het nu gebeurt, is veel informatie diffuus: er zijn vele bronnen met steeds een beetje informatie. Mensen met ADD moeten alles bij elkaar sprokkelen. Er zijn nog maar weinig manieren om gebruik te maken van ervaringen die anderen al hebben opgedaan, omdat er geen centrum is waar die bronnen bij elkaar komen: één punt waarlangs iedere ADD'er uiteindelijk kan leren succesvol te worden.

 

Naar aanleiding van dat idee begon ik lijsten bij te houden van hulpmiddelen, ik las boeken en schreef op wat relevant was. Ik verzamelde ideeën op papier en zei tegen mezelf dat ik ze concreet ging maken, in stukken ging hakken, afvinkbaar ging maken, deadlines voor mezelf ging stellen, dat er één leerpunt over ADD moest komen.

 

En zie hier het resultaat!

 

Doet u mee? →"

Sarah MinckSarah Minck

 

Sarah Minck (20) is illustrator. Ze studeert fine art aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

 

Ze heeft onder andere geïllustreerd voor het kinderboek De Sprookjesput, geschreven door Nieske de Jong. Ze heeft een website →.

Toekomst

Doe mee

Hartelijk bedankt voor alle steun

 

In het bijzonder dank aan:

Alle donateurs tijdens de crowdfunding eind 2016

Roelf Renkema, voor zijn gastblog →

Margrietha Konstapel, voor haar gastblog →

Selina Wijnands, voor haar gastblog →

 

 

Iedereen die ons tot nu toe al gesteund heeft, maar niet op deze pagina staat: heel hartelijk bedankt! Zonder jullie bijdragen waren we niet zo ver gekomen.

 

Hier → is meer informatie te vinden over de eerste bijeenkomst die we organiseren!

 

 

Wilt u ons steunen of zelfs deel worden van het team? Kijk hier → voor suggesties!

Home - Database - Team - Twitter - Facebook

 

©2016 Leerpunt ADD - Laatst bijgewerkt: augustus 2017

Nieuws

 

Janine Batterink

 

Janine Batterink (25) werkt mee aan de inhoud van Leerpunt ADD. Ze is afgestudeerd leerkracht basisonderwijs, laat zich niet gauw tegenhouden en bekijkt een probleem of uitdaging graag van meerdere kanten.  

 

"Al van jongs af aan zit ik met mijn neus in de boeken en wil ik graag het naadje van de kous weten. Toen ik hoorde dat ik ADHD had, ben ik ook daar meer informatie over gaan opzoeken. Al gauw merkte ik dat ik niet veel verder kwam dan de bekende zelfhulpboeken en wat magere checklists op internet. Dit voelde voor mij niet toereikend om echt concrete veranderingen aan te brengen om beter om te gaan met mijn ADHD. Inmiddels vind ik stukje bij beetje mijn weg en leer ik beter omgaan met wat ik wel en niet kan.

 

Wat ik jammer blijf vinden, is dat ik niet eerder duidelijke en concrete informatie en tips heb kunnen vinden over het omgaan met ADHD. Ik heb zelf gemerkt dat zelfs kleine veranderingen een groot verschil kunnen maken. Daarom ook mijn enthousiasme over en mijn bijdrage aan deze site. Ik hoop dat deze site uiteindelijk hulp zal bieden aan mensen die zich herkennen in of de diagnose AD(H)D hebben gekregen. En dat ze met concrete, soms kleine, soms wat grotere, veranderingen hun leven wat makkelijker kunnen maken."

FAQ