Leer Leren door John Cliteur
Inleiding tot dankwoord 135 bladzijdes
Uitgave: Purple Monkey Publishing, Vleuten, 2015.
+ Dun boek.
+ Veel korte paragrafen.
+ Duidelijk onderwerp per hoofdstuk en paragraaf.
+ De hoofdstukken zijn goed apart van elkaar te lezen.
+ Gebruik gemaakt van overzichten.
+ Concrete opdrachten.
+ Ondersteunende illustraties.
+ Gebruik gemaakt van lay-
+ Enkele pagina’s inleiding met leeswijzer en samenvatting vooraf.
-
Leesbaarheid
Toelichting
Dit boek is een uitstekend begin om te leren hoe je effectief je studietijd indeelt. Hoewel het duidelijk aan scholieren gericht is, kunnen ook studenten, ouders en professionals er veel van leren.
Vanwege de dikte, het taalgebruik en de illustraties is het een heel toegankelijk boek. Hoewel het op de praktijk gericht is met tips en opdrachten tussendoor, kan het moeilijk zijn om de inhoud zonder hulp te gaan toepassen.
Sommige stukken zijn redelijk stellig (plannen kan misschien voor verschillende mensen verschillend werken; er wordt soms gesuggereerd dat de genoemde methode de enige goede is), maar dat kan komen doordat het een duidelijke doelgroep van jongeren heeft. Er is daarom misschien aangenomen dat lezers nog geen methode van planning geprobeerd hebben.
Bij het boek hoort de website leerleren.nl → , waar aanvullende tips te vinden zijn.
Onderwerpen
Wat leren is in het brein
Leerfases
Informatie opnemen en concentratie
Weetjes en trucjes rondom concentratie
Begrijpen: betekenis, overzicht, verbanden, ezelsbruggetjes e.a.
Onthouden: trucjes en effectief herhalen
Toepassen: oefenopgaven, slaap en strategieën tijdens een toets
Discipline
Planning maken en aan je planning houden
Motivatie en effectieve doelen stellen
Effectief pauze houden: jongleren, mediteren en contourtekenen
Methodes
Regels voor effectief mindmappen
Snel en effectief lezen
Tips voor omgeving
Waardering van lezers
Leesbaarheid
Informatief
Concrete aanwijzingen
Algemeen oordeel
Een indruk van het boek
Hoofdstuk 2.1 -
“In de natuur is het nooit helemaal stil. [...] Volledige stilte is onnatuurlijk en als het muisstil is, kun je juist door ieder geluidje worden afgeleid. Iedere kleine prikkel verstoort dan je concentratie. In plaats van het nog stiller te maken, kun je ook achtergrondgeluid aanbrengen, [...]. Er zijn aanwijzingen dat instrumentale muziek uit het baroktijdperk een gunstige invloed heeft op ons concentratievermogen. Op de website → vind je hierover meer informatie.”
Hoofdstuk 2.3 -
“Tijdens het studeren neem je niet gelijkmatig op. Aan het begin en eind van een sessie neem je meer op dan in het midden. Het is dus verstandig om het midden van een sessie relatief kort te houden. Splits een langere periode op in kortere sessies en pauzeer tussendoor regelmatig. [...] Dan is er nog iets om rekening mee te houden. De dingen die je hebt geleerd in de eerdere sessies worden namelijk een klein beetje overschaduwd door de latere sessies. Van de laatste sessie onthoud je dus het meest. [...] Maak daar gebruik van en doe de belangrijkste dingen in ieder geval (ook) in de laatste sessie.”
Hoofdstuk 3.1 -
“Het opbreken van taken in behapbare taken noem je plannen. En plannen is nu juist het op een na moeilijkste onderdeel van het studeren. Het allermoeilijkste is je daadwerkelijk aan je planning te houden.”
Hoofdstuk 4.1 -
“Bekijk deze aantekeningen eens vanuit de geheugenpijlers:
-
-
-
-
-
Hoofdstuk 4.2 -
“In romans en eenvoudige teksten lezen volwassenen gemiddeld ongeveer 250 woorden per minuut, met een goed begrip. [...] Iemand die snel praat, spreekt ongeveer 250 woorden per minuut. Als het begrijpelijke taal is, is dat goed te volgen. Tijdens het luisteren kun je zelfs ondertussen nog meer doen: [...]. Dat komt doordat je denksnelheid hoger is dan 250 woorden per minuut. Gemiddeld lezen we dus langzamer dan we kunnen denken. Je brein heeft dan capaciteit over. [...] Dat is goed nieuws! Het betekent namelijk dat je je leessnelheid kunt opvoeren.”
Extra hoofdstuk -
“Sommige auteurs van studieboeken lijken hun uiterste best te doen om de structuren en verbanden die er wel degelijk zijn, zo goed mogelijk te verstoppen. [...] Scholieren hebben vaak het idee dat het maken van een mindmap tijd kost. Dat is een misverstand. Tijdens het maken van een mindmap ben je bezig om de studiestof te structuren. De tijd die je besteedt, verdien je dubbel en dwars terug.”