De gave van leren door Ronald D. Davis met Eldon M. Braun
Ondertitel: Nieuwe methoden om leerstoornissen te overwinnen -
Inleiding tot en met laatste hoofdstuk 325 bladzijdes
Uitgave: Uitgeverij Elmar BV, Rijswijk, 2004 i.s.m. Stichting Davis Dyslexia Association Nederland.
Vertaling van: The Gift of Learning, New York: The Berkley Publishing Group/Penguin, 2003.
+ Meestal duidelijke tekststructuur
+ Hoofdstukken in het midden zijn over te slaan
+ Concrete opdrachten
+ Tussenkopjes
+ Functionele illustraties
+ Verklarende woordenlijst en register
-
-
-
-
-
Leesbaarheid
Onderwerpen
Leerproblemen en hun oorzaken
Verband dyslexie, ADD e.a.
Beelddenken
Desoriëntatie en vervormde waarneming
Ontwikkeling van concepten
Basisgereedschap
Oriëntatie: zekerstellen van juiste waarneming
Energieverdeling over tijd
Hyperactiviteit en hypoactiviteit
Tijdsbesef
Symbolen en concepten correct opslaan
Consequentie, verandering, tijd, (volg)orde e.d.
Ordenen
Verdere aanpak
Aanpakken van ADD-
Aanpakken van rekenproblemen, waaronder dyscalculie
Aanpakken van schrijfproblemen, waaronder dys-
Over Davis
De in dit boek beschreven methode en informatie kan door iedereen gebruikt worden om vrienden, leerlingen of familieleden te helpen. De methoden zijn toe te passen bij zowel volwassenen als kinderen. Davis® is een merknaam die alleen gevoerd mag worden door begeleiders met een licentie. Zie voor meer informatie hierover www.davisdyslexie.nl→ .
Het boek gaat over het aanpakken van klachten door ADD, dyslexie, dyscalculie, dysgrafie en dyspraxie.
Eerder is er een ander boek van deze schrijvers verschenen over hun aanpak (De gave van dyslexie). Ronald Davis was tot zijn 38e functioneel analfabeet, tot hij er achter kwam hoe hij zijn waarneming kon sturen zodat hij in staat zou zijn met letters om te gaan. Zijn aanpak bleek in essentie ook effectief voor meerdere andere problemen.
Een indruk van het boek
Hoofdstuk 2 Oriëntatie en desoriëntatie:
'[…] Met die ontdekking komt de alternatieve wereld van verbeelding en creativiteit,
een wereld die alleen wordt begrensd door het verstand van het kind en die alleen
door zijn eigen creativiteit wordt beperkt. Voor hem is het een wereld zonder grenzen
of beperkingen -
In zijn denkbeeldige wereld bestaan geen consequenties; dingen gebeuren gewoon -
Het concept van consequentie is niet de enige levensles die vervangen of veranderd kan worden door een alternatieve realiteit.'
Het boek is er geen om op de bank te gaan zitten lezen. Het heeft een uitgangspunt dat in het bovenstaande stukje kort is uitgelegd. Het beschrijft de theorie dat mensen met leerproblemen als kind fantasierijk waren; doordat de levenslessen in de echte wereld vertroebeld raakten door ‘levenslessen’ in de fantasiewereld, pikten zij een aantal principes niet op die cruciaal zijn om te functioneren. Het gaat niet alleen over consequentie (oorzaak en gevolg), maar bijvoorbeeld ook over ordening, tijdsbesef, werktempo en hyperactiviteit.
Waardering van lezers
Leesbaarheid
Informatief
Concrete aanwijzingen
Algemeen oordeel